Skip to Content

second opinion

Ursprunglig artikel publicerad i: sverigesradio.se 02 April 2012 / Media
Rösta på second opinion: Lyft upp den här! +(2)     Begrav den här! +(0)

"Medierna rapporterar inte förrän människor börjar dö"

sahel2.jpg
Foto: Kate Holt/UNICEF

Unicef arbetar just nu med att lyfta frågan med svältkatastrofen i Sahelområdet i Afrika. Medierna rapporterar inte om den här katastrofen, skriver de i ett blogginlägg och vädjar till allmänheten att sprida information om läget via sociala medier. 

Dela |


Per Westberg, vice generalsekreterare på Unicef Sverige, berättar att kampanjen är en internationell satsning och att även Unicef i andra länder tagit upp frågan samma dag. På en global nivå har frågan med svältkatastrofen i Sahel fått stor uppmärksamhet i sociala medier och även CNN har lyft frågan i ett inslag, säger han. 
– Dessvärre handlade det mer om vårt arbete genom sociala medier än själva katastrofen i sig.

Hur tror du att det kommer sig att medierna rapporterat så lite om svältkatastrofen hittills?
– Jag kan bara gissa men jag tror det har att göra med att medierna inte börjar rapportera förrän läget har förvärrats och människor väl börjat dö. Det är lite så jag uppfattat att media fungerar generellt. Här kan man dra paralleller till Afrikas Horn, det blev en nyhet först när människor började dö.  

Sahel.jpg









Sahelområdet Foto: 
Felix Koenig/wikimediacommons 

Per Westberg har samtidigt förståelse för att det är svårt för nyhetsredaktionerna att prioritera rätt när det pågår många olika katastrofer i världen samtidigt. 
– Medierna rapporterar om det som händer här och nu. De jobbar med att kittla vårt intresse med spektakulära händelser, samtidigt som de har en viktig samhällsfunktion. Samtidigt har de större medierna en kraft där de kan göra frågor till nyheter och driva det vidare.

Behövs kontinuerlig bevakning
Det finns en oändlig mängd frågor utöver själva katastroferna som också behöver lyftas fram mer i medierapporteringen, till exempel klimatfrågans roll i katastroferna, säger Per Westberg.
– Det behövs en diskussion för att lyfta frågan och en mer kontinuerlig bevakning.

Unicef kommer även fortsättningsvis att använda sociala medier för att försöka få ett genomslag i nyhetsmedierna, säger Per Westberg.
– Vi använder oss även av kändisar för att lyfta frågan, då de har ett eget nyhetsvärde. Sedan kommer vi fortsätta att prata med de journalister som är intresserade av att rapportera om frågan.

Har ni pratat direkt med journalister om detta? 
– Ja det har vi gjort. För bara några dagar sedan tog Ekot upp det. Jag tror att det faktum att vi hade en person i Mali de kunde tala med var en bidragande faktor. De rapporterade om hur oroligheterna i landet försvårade hjälpen.

Hur ska man gå till väga om man som journalist vill belysa den här frågan?
– Egentligen kan man vända sig direkt till oss, vi har mycket information att ge ut. Sedan har Rädda Barnen, Röda Korset och Läkare utan gränser också information och kunskap i frågan. Alla de stora organisationerna som jobbar i katastrofområden har personer på plats och det är väl det som är intressant när man rapporterar, att prata med svenskar som befinner sig i området. 

Rebecka Bjurgard 
rebecka.bjurgard@second-opinion.se

Dela |
Rösta på second opinion: Lyft upp den här! +(2)    Begrav den här! +(0)
CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en mänsklig besökare och för att förhindra program att spamma.
Image CAPTCHA
Skriv in de tecken som visas i bilden.
Kommentarer. Kommentatorn har juridiskt ansvar för sina inlägg.