Skip to Content

second opinion

Ursprunglig artikel publicerad i: sverigesradio.se 05 Mars 2012 / Vetenskap
Rösta på second opinion: Lyft upp den här! +(7)     Begrav den här! +(0)

Facebookforskarna kommenterar medierapporteringen

bild.jpgMIN MEDVERKAN I MEDIA. Doktoranden Leif Denti och kommunikationsstrategen Ida Nilsson om gårdagens rapportering kring deras facebookundersökning och kritiken i sociala medier.

Dela |


Nyheten om att facebook sprider olycka fick ett gigantiskt genomslag efter att Dagens Nyheter och TV4:s Nyhetsmorgon intervjuat de ansvariga bakom studien. Leif Denti, huvudförfattare och doktorand i psykologi vid Göteborgs universitet, berättar att han hade ett fullspäckat schema igår då han presenterade sina slutsatser från enkätundersökningen. 
– Det spred sig ganska fort och vi pratade med Alltid Nyheter, Expressen, SR:s engelska nyhetsprogram, P4 Extra, IDG och SVT. TT var också lovade exklusivitet, men de hoppade av en egen intervju eftersom vi redan hade synts i morgonsoffan och i DN. 

En del av gårdagens kritik mot studien i sociala medier handlade om att rapporten inte skulle offentliggöras förrän i dag och därmed inte kunde källgranskas av allmänheten. Ida Nilsson, medförfattare och kommunikationsstrateg på pr-byrån Valentin&Byhr, förklarar att deras överenskommelse med TV4 och DN var att de skulle få en dags försprång på nyheten.
– Under dagen blev det ett sådant tryck att vi hade en dialog med TV4 som godkände att vi skickade ut grundmaterial till de medier som hörde av sig. När det gällde själva rapporten var det Göteborgs Universitet som administrerar den och eftersom den var beslutad att släppas i dag, var det inte så lätt att ändra på. 

Missvisande vinkel i DN
Ida Nilsson har förståelse för att allmänheten vill ta del av grundmaterialet, men tycker samtidigt att folk kan vara lite för otåliga ibland, eftersom man är van vid att snabbt hitta information på nätet. 
– Det är inte roligt med kritik, men jag tror att sådana här saker alltid ifrågasätts av något läger. Det är inte säkert att vi gör om samma sak nästa gång, men det var den här dealen vi hade. Det gällde en dag och jag vet inte om det hade gjort så stor skillnad om vi nu hade brutit förtroendet gentemot de medier vi pratat med. 

Leif Denti och Ida Nilsson har i media gett två tänkbara förklaringar till att folk mår dåligt av att spendera mycket tid på facebook, antingen att man kan bli illa till mods av att jämföra sig med andra profiler på sajten, eller att personer som är mindre lyckliga söker sig till facebook i högre utsträckning än andra. Att DN trots detta valde vinkeln "Facebook skapar olycka" var missvisande, menar Leif Denti.
– DN har sin roll och lyfter fram det de tycker är intressant, men alla facebookanvändare är inte olyckliga, även om det verkar som att åtminstone vissa grupper kan påverkas negativt av facebook. Jag tycker personligen att facebook är en i huvudsak positiv företeelse och ett bra verktyg för att uppmuntra, höra av sig och hålla sig ajour med nära och kära.

Tycker du att de positiva sidorna av facebook framgick i gårdagens mediebevakning?
– Jag tycker inte att det har kommit fram så mycket, eftersom media har valt ut de riktigt saftiga bitarna. De vill kanske inte se att facebook inte är något problem för de flesta användare. Här tycker jag dock att vi har gjort ett bra jobb med att framhålla att facebook inte bara medför en massa olycka. 

DN skriver att en miljon svenskar mår dåligt av facebook. Kan man dra den slutsatsen utifrån er enkätundersökning med 1000 medverkande?
– Det vi har sett är att 25 procent av de svarande mår dåligt om de inte får gå in på facebook under en längre tid. Baserat på det skulle man kunna säga att det motsvarar en miljon användare, men där vill jag vara försiktig.

Du säger till DN att det är farligt att vistas på facebook om man inte är skeptisk till informationen man utsätts för. Vad menar du med det?
– Det jag menar är att det finns en risk att man sänker sig själv om man jämför sig med andras bilder från trevliga coctailmiddagar, när folk själv kan välja vad de lägger ut för material. Man bör vara skeptisk till det på samma sätt som man bör förhålla sig skeptiskt till omslagsbilder med photoshoppade fotomodeller. 

Hur tycker du generellt att medierna lyckats sammanfatta er studie hittills?
– När man pratar med en journalist i fem minuter vill man gärna framhålla resultaten av studien, men det finns alltid brister i sådana här undersökningar och det skriver vi om i rapporten. Sedan har vi upprepat till döddagar att vi inte kan säga att det är ett orsakssamband mellan facebookanvändning och lycka. 

Hur kommer det sig att Göteborgs Universitet samarbetat med en reklambyrå i den här studien?
– Jag kontaktade Ida Nilsson eftersom hon är expert på sociala medier. På den tiden var hon på en annan pr-byrå, men Valentin&Byhr har varit med och hjälpt till med utformningen av rapporten. Däremot har de inte sponsrat den ekonomiskt. 

Jannike Runquist
jannike.runquist@second-opinion.se

Relaterade artiklar: 

Deeped Nicklas Strandh skriver på Second Opinion Facebookundersökningen gör oss olyckliga

Facebooks pr-konsult Frida Löwengren säger till Dagens Media att hon tycker att mediernas rubriker är missvisande.   

Wilhelm Landerholm skriver på Second Opinion Facebook-undersökningen lämnar oss med tre problemställningar

SVT följde upp gårdagens nyhet med en beroendeforskare som problematiserade rubrikerna.
 
Refererande medier:
Dagens Media,  Resume, Medievärlden, SvD, GP, Sydsvenskan, Aftonbladet, HBL, SVT, Nyheter24, Metro, VF, LT, Helagotland, Barometern, NT, Skånskan, VK, HD, UNT, Allehanda, P3 m.fl. 

Dela |
Rösta på second opinion: Lyft upp den här! +(7)    Begrav den här! +(0)
CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en mänsklig besökare och för att förhindra program att spamma.
Image CAPTCHA
Skriv in de tecken som visas i bilden.
Kommentarer. Kommentatorn har juridiskt ansvar för sina inlägg.