Skip to Content

second opinion

Ursprunglig artikel publicerad i: www.journalisten.se 04 Januari 2011 / Media
Rösta på second opinion: Lyft upp den här! +(15)     Begrav den här! +(0)

Chefredaktörer tror på mer läsarmedverkan

enkät.jpgÄr 2011 året då redaktionerna börja anställa interaktivitetsdirigenter? Kommer namnpubliceringar att bli vanligare? Och kommer läsarna att få mer inflytande över det redaktionella arbetet? Second Opinion har tagit tempen på det nya medieåret.

Dela |


Second Opinion har låtit sex svenska chefredaktörer förutspå trenderna för medieåret 2011. Svaren var mixade men några reflektioner framgick i högre utsträckning än andra:  
- Utveckling för surfplattor och smarta mobiler ses som ett högprioriterat uppdrag. De nya plattformerna tros ge ökade möjligheter till interaktivitetet, realtidsrapportering, multimedia och personalisering. Redaktionernas försök att få betalt för digitalt innehåll fortsätter. 
- Debattklimatet på internet förutspås färga av sig i fler redaktionella beslut om namnpubliceringar och påverka bilden av medierna generellt.
- En ökad satsning på läsarna kan skönjas och läsarna kommer bland annat att få större inflytande över det redaktionella arbetet.

Vilka tre trender tror du kommer att prägla den svenska mediebranschen under 2011?


Staffan Sillén, SR Ekot:sillen_puff.JPG
Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Ökad publikmedverkan
Jag tror att vi fortsatt kommer att se ökad  publikmedverkan, men samtidigt i högre grad selekterad. Till exempel blir nog realtidsgräv vanligare, med publikens inflöde som viktig del i grävets utveckling, och den vildvuxna kommentarsfloran tror jag kommer att vridas i högre grad mot seriös debatt.

Hygglig ekonomi
Ekonomiskt verkar branschen komma att klara 2011 hyggligt, förhoppningsvis med följd att satsningar görs på journalistiskt innehåll snarare än utbyggd output.

Högkvalitativ utrikespolitik
Jag hoppas att svenska medier kan satsa på högkvalitativ utrikesjournalistik med egna urval och perspektiv.   

Jonathan Falck, Göteborgsposten: Jonathan Falck_puff.jpg

Betaltrenden i de digitala kanalerna
Alla kommer att försöka få betalt för innehåll. Men det blir inte helt enkelt - användarna betalar bara för innehåll som de upplever som unikt.

Smarta mobiler tar över
När smarta mobiler blir i princip allas egendom så flyttar en stor del av nyhetsförmedlingen och nyttiga tjänster över dit. Och här öppnar sig stora möjligheter för tjänster som bygger på positionering (utifrån var användaren befinner sig) och personalisering (information utifrån vad den enskilda användaren önskar).

Det allt råare debattklimatet
Tyvärr blir diskussionerna och meningsutbytena på många debattsajter, bloggar och chattar både råare, mindre konstruktiva och av sämre kvalitet. Hur påverkar det bilden av medierna? Och hur kan vi medverka till ett bättre debattklimat? Det blir väsentliga frågor i etikdebatten under året.

Lars Johansson, Helsingborgs Dagblad:20110118_153243_2.jpg

Rörlig bild
Inslagen med rörlig bild kommer att öka. Webben går från att ha varit ett textmedium till ett filmmedium. Det har blivit mycket lättare både för journalister och allmänhet att bidra med rörliga bilder. De filmade inslagen bidrar också till att webbbesökarna stannar längre på sajten.

Direktrapportering
Smartphones förnyar de journalistiska arbetssätten. Nu kan vi verkligen vara multi och dessutom rapportera i realtid ute från fältet.

Mer kommenterande journalistik
En trend som pågått länge. Människor vill stöta sina egna åsikter mot andras. Krönikörer/skribenter blir sina egna varumärken. Tidningens varumärke kommer att delas upp i flera underliggande varumärken.

Lars Nilsson, Upsala Nya Tidning:


Kamp om pressetiken
De etablerade medierna får ännu kraftigare konkurrens från de oetablerade, från nättalibanerna. Kampen står mellan förmågan att hålla emot, att stå för en hederlig etik byggd på till exempel Spelreglerna eller att tvingas konkurrera med sänkta sanningsambitioner.

Teknikdiskussionen
Teknikfrågorna får framträdande plats. Hur bra är iPaden, egentligen?

Utveckling av webbtidningarna
Sajterna mognar och drar sig allt längre från pappersprodukterna.

Anette Novak, Norran:novak.jpg
Foto: Norran

Läsarfokusering
Jag tror att vi kommer att se en tydligare satsning på läsarna. Med inspiration från konsumentprodukts-företagen lär vi känna våra "kunder" på djupet - för att ta reda på hur, var och när vi tilltalar dem bäst. Allt med sikte på stärkt relevans. Användarna släpps in i arbetet mer och mer - och plattformarna blir därigenom bättre och mer levande än någonsin.

Investeringar på digitalt
Allt mer av resurserna satsas på webb/mobil-utveckling. Då få har möjlighet att utöka innehållsproduktionen handlar det om att via smarta lösningar sortera och presentera materialet på ett nytt sätt. För att göra det mer skräddarsytt, roligare och mer interaktivt.

Mediehusen ritar om internt
Vi lämnar definitivt de gamla siloorganisationerna och övergår alltmer till att arbeta i projekt, "agile" och tvärs över de gamla gränserna. Rekryteringar sker till yrken som tidigare inte funnits. Kanske Kanalstinsar. Interaktivitetsdirigenter. Kommersiella redaktörer.

Ulf Johansson, Nerikes Allehanda:johansson_puff.jpg
Foto: Per Knutsson

Mer läsarmedverkan och undersökande journalistik

När det gäller innehåll tror jag att det finns två spår. Dels ett spår mot mer läsarmedverkan, dels ett spår mot mer undersökande journalistik. De här två spåren påverkar också arbetssätten.

Internetpåverkan
När det gäller etik kommer etablerade medier att påverkas i än högre grad av att allt mer eller mindre finns tillgängligt på internet. Det påverkar på ett eller annat sätt avgöranden inom de etablerade medierna.

Nya kommunikationskanaler
När det gäller teknik ser vi redan att smartphones och läsplattor påverkar kommunikationen. Frågan är vad som händer i nästa steg.

Peter Franke, Värmlands Folkblad:

Multimediajournalistik
De stora mediehusen kommer att prioritera arbetet med att ta fram och förbättra appar för surfplattor, i förhoppningen att äntligen tjäna pengar på nätet. Utvecklingen mot multijournalister går vidare. En journalist ska kunna publicera sina alster i text, ljud, bild och film, på papper och webb.

Utveckling av papperstidningen
De mindre och självständiga tidningarna försöker fortsätta utveckla den prenumererade papperstidningen, trots vikande upplagor. Kraven på fortsatta rationaliseringar gäller i stort sett för alla tidningar.

Etisk utarmning
Den etiska utarmningen fortsätter, med kvällspressen i täten. Kvällstidningarna följer mobben på Flashback och andra forum, namnpubliceringar blir vanligare och förtroendet hos allmänheten sjunker. Effektivitet blir viktigare än kvalitet.

Dela |
Rösta på second opinion: Lyft upp den här! +(15)    Begrav den här! +(0)
CAPTCHA
Denna fråga är för att testa om du är en mänsklig besökare och för att förhindra program att spamma.
Image CAPTCHA
Skriv in de tecken som visas i bilden.
Kommentarer. Kommentatorn har juridiskt ansvar för sina inlägg.